A70D4211-36ED-49A2-835B-FD1254E42C79.jpeg

Kurssi- ja tuntikuvaukset

 

Kuntouta kehosi - hartiat

Tällä kurssilla syvennytään yläselän ja niska-hartiaseudun hyvinvointiin fysioterapian sekä joogan näkökulmia hyödyntäen. 


Avaamme usein kiristyviä lihasryhmiä niska-hartiaseudulta faskiat huomioon ottaen, mutta myös vahvistamme lihasryhmiä, jotka heikkenevät jokapäiväisessä toiminnassa ja yleisiä arkipäivän asentoja ylläpidettäessä. Tarkastelemme myös oikein linjattua kehon asentoa sekä tervettä tapaa liikuttaa yläselkää sekä hartioita. 


Kuntouta kehosi- hartiat voidaan järjestää joko yksittäisenä workshopina tai useamman kerran kurssina. 




Kuntouta kehosi - alaselkä

Tällä kurssilla syvennytään alaselän hyvinvointiin fysioterapian sekä joogan näkökulmia hyödyntäen. 


Tarkastelemme oikein linjattua kehon asentoa sekä tervettä tapaa liikuttaa alaselkää. Avaamme usein kiristyviä lihasryhmiä ja vahvistamme yleensä heikentyviä lihasryhmiä lantion ja alaselän alueelta. Oikeiden lihasryhmien avaaminen, vahvistaminen sekä hyvä liikekontrolli ovat avaimia ylläpitämään tuki- ja liikuntaelimistön optimaalista terveyttä.


Kuntouta kehosi- alaselkä voidaan järjestää joko yksittäisenä workshopina tai useamman kerran kurssina. 



Raskausjoogakurssi

Raskausjoogakurssilla tehdään liikunnallisia joogaharjoituksia, joilla pyritään lisäämään raskaudenaikaista hyvinvointia. Harjoitukset voivat auttaa ehkäisemään raskauden aikaisia ja jälkeisiä ongelmia, kuten lantionpohjan heikkoutta, vatsalihasten erkaumaa, lihaskireyksiä, turvotusta sekä erilaisia kehon kiputiloja. Avaamme raskauden aikana kiristyviä lihasryhmiä ja vahvistamme kehon alueita, jotka kaipaavat lisää voimaa. Harjoitukset sisältävät muun muassa liitoskipuja helpottavia sekä vatsalihasten erkaumaa ehkäiseviä harjoitteita.


Palaudu raskaudesta - kurssi

Tuntuuko, että lantionpohjan lihakset kaipaavat vahvistusta? Onko tuntuma keskivartaloon kadoksissa? Pömpöttääkö vatsa? Onko sinulla alaselkäkipuja? 


Tervetuloa palautumaan raskaudesta ja synnytyksestä. Kurssille voi osallistua, kun synnytyksestä on kulunut yli kuusi viikkoa ja se sopii erityisen hyvin, kun synnytyksestä on alle 12 kuukautta. Näillä harjoitteilla ei ole kuitenkaan parasta ennen päivää, vaan ne tuovat tuloksia, vaikka synnytyksestä olisi 20 vuotta aikaa. Jos siis keskivartalon kuntoutus on jäänyt aikoinaan taka-alalle ja epäilet, että syvät lihaksesi kaipaavat vahvistusta tai sinulla on vatsalihasten erkauman tapaisia oireita, niin ehdottomasti kannattaa tulla mukaan. 


Vatsalihasten erkaumassa suorat vatsalihakset ovat liikkuneet erilleen ja niiden välinen jännesauma linea alba on venynyt. Erkauma ei välttämättä palaudu automaattisesti synnytyksen jälkeen, vaan tarvitaan erityisiä harjoitteita korjaamaan sitä. Erkauma aiheuttaa erilaisia oireita, kuten virtsanpidätysongelmia, vatsan pömpötystä ja alaselkäkipuja. Kurssi ei korvaa henkilökohtaista fysioterapiaa, mutta sopii hyvin vatsalihasten erkauman kuntoutuksen tueksi. Kaikki harjoitukset ovat erkaumaystävällisiä. 


Kurssilla teemme harjoituksia, jotka auttavat luomaan vahvuutta oleellisille keskivartalon tukilihaksille sekä tärkeää pohjaa myöhempää raskauden jälkeistä harjoittelua ja liikuntaa varten. Opit lisäksi tehokkaita harjoitteita, joiden tekemistä voit jatkaa kotona kurssin jälkeen. Saat myös paljon tietoa raskauden jälkeiseen harjoitteluun ja palautumiseen liittyen. 


Astangajooga

Astangajooga on notkeutta ja voimaa kehittävä joogamuoto. Se on kuitenkin paljon muutakin. Hengityksen ja mielen keskittämisen kautta syntyy meditatiivinen tila, jolloin mielen liikkeet voivat hiljentyä jja tilaa avautuu oman itsensä tarkasteluun. Asentosarjan toistuessa samankaltaisena, keskittyminen voi suuntautua helpommin hengitykseen ja omaan todelliseen itseen. 

Vinyasa flow

Vinyasa tarkoittaa hengityksen ja liikkeen yhdistämistä. Tässä monipuolisessa joogamuodossa vaihtelevat asentosarjat muotoutuvat hengityksen ja liikkeen sulavaksi flowksi. Vinyasa flow on monipuolisesti kehoa vahvistava ja avaava harjoitus, joka voidaan muuntaa rentouttavan rauhalliseksi tai energisen voimakkaaksi harjoitukseksi. Yleensä tunneillani keskitytään aina tietyn kehon osa-alueen työstämiseen samalla oman itsensä äärelle hiljentyen.